Värmen avslöjar de svagheter som kan finnas i spårstabiliteten, förklarar Jonas Larsson. Det kan vara materialbrister eller eftersatt underhåll. Och när värmen då ligger på bildas solkurvor.
Kurvorna kan variera i storlek och är inte alltid synliga för ögat. Men det är de större kurvorna som kan orsaka urspårningar som den mellan Mariannelund och Lönneberga under måndagen, då ett elva vagnar långt tåg välte.
– Mycket av vårt förebyggande arbete går ut på att minska riskerna för solkurvor, säger Jonas Larsson.
Är solkurvor ett stort problem?
– Det är en utmaning att förvalta järnvägsspår, men jag vill påstå att vi har ett bra förebyggande arbete.
Ovanligt med olyckor
Och olyckor av den här typen inte särskilt vanliga. Enligt Jonas Larsson inträffade endast en i landet under förra året. Och urspårningar till följd av solkurvor inträffar i stort sett bara på räls som trafikeras av godståg eftersom det förebyggande arbetet som Trafikverket utför prioriteras på de sträckor som trafikeras mest.
– På de mest trafikerade sträckorna skulle jag vilja påstå att risken är väldigt, väldigt liten för en solkurva.