Det gör att räddningstjänsten bland annat måste tänka på att rökdykarna byts oftare av under en släckningsinsats.
– Litiumbatterier ger ifrån sig lite mer av de toxiska brandgaser som bildas även vid vanliga bilbränder, vilket innebär att vi inte kan rökdyka lika länge för att minimera tiden inne i röken, säger brandmästare Andreas Melin på räddningstjänsten i Jönköping.
Behövs det en annan typ av skyddskläder vid denna typ av insatser?
– Nej, den forskning som gjorts visar att de skyddskläder vi har i dag är tillräckliga. Möjligtvis att vi behöver komplettera med mätutrustning för att kunna se halterna av de giftiga ämnena, säger Andreas Melin.
Ta reda på om det är ett elfordon
Ett annat bekymmer för räddningstjänsterna kan vara att ta reda på om det är ett laddbart fordon med litiumbatteri som är inblandad i en olycka eller brand.
– Enklaste sättet är ju att kontrolllera registreringsnumret och få fram uppgifter om fordonet. I en garagebrand kommer vi kanske inte åt att se registreringsnumret och då får vi nästan alltid förutsätta att det kan finnas en elbil tills motsatsen är bevisad, säger Andreas Melin.
Han skulle vilja se tydligare skyltning och anvisningar på lokaler där det kan finnas elbilar i framtiden. I dag finns inget sådant regelverk.