Det blir alltfler laddbara bilar i den svenska fordonsparken. Vid årsskiftet fanns runt 100 000 elbilar eller laddhybrider och om tio år så finns prognoser som pekar på det då kommer att finnas upp mot 2,5 miljoner laddbara fordon i Sverige, enligt sajten elbilsstatistik.se.
– Det pratas ju om att det kommer att komma en boom snart. Ännu har vi inte riktigt sett det, men intresset smyger uppåt och det är ju det vi förbereder oss för, säger Mårten Nelson på Jönköping Energi.
Laddbox för hemmaladdning
Elsäkerhetsverket råder den som regelbundet ska ladda elbilen hemma att skaffa en laddbox med så kallat typ 2-don som klarar större belastning över längre tid. Dessa har också jodfelsbrytare och DC-övervakning som en extra säkerhet.
Har orsakat bränder
Vanliga vägg- och motorvärmaruttag, så kallade schukouttag, är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid. Den som ändå laddar bilen via ett sådant uttag bör begränsa laddningen till 8-10 ampere och hänga upp kontrollboxen i en krok.
Förlängningssladd bör heller inte användas eftersom det då finns risk att säkringen inte skyddar på rätt sätt. En timer mellan uttaget och laddsladden innebär också en ökad risk. I Värmland orsakade detta en brand i ett garage. Även i Jönköpings län har räddningstjänsten haft en mindre brand i samband med laddning i ett vanligt eluttag.
Så kan du få bidrag för laddare
Att installera en laddbox för privatpersoner kostar mellan 10 000-20 000 kronor. Du kan få statligt investeringstöd inför ramen av klimatklivet med upp till hälften av kostnaden, max 10 000 kronor. Förutsättningen är att det finns pengar kvar i budgeten som är avsatta för detta ändamål.
Under 2019 beviljades bidrag till drygt 2 000 laddstationer i landet. Sedan klimatklivet infördes har 30 000 laddpunkter tillkommit i Sverige. 8 000 publika och 22 000 för privat laddning vid bostäder eller företagsparkeringar.