Även om tillgängligheten på 1177 Vårdguiden i Jönköpings län ökat något sedan Regionen började att samarbeta med fyra andra regioner dygnet runt är det fortfarande högt tryck på rådgivningen.
Närmare 196 800 samtal
Under förra året inkom närmare 197.000 samtal till 1177 Vårdguiden i Jönköpings län men drygt 36.000 av de samtalen avbröts, innan patienten kom fram till en sjuksköterska. Enligt sjukvårdsdirektören i Region Jönköping län är det svårt att säga vad det beror på.
- Det är svårt att bedöma för en del lägger på direkt när de inte kommer fram snabbt, säger Mats Bojestig.
”Spelar ingen roll var man sitter”
Flera landsting, exempelvis Stockholm, Värmland och Sörmland har valt att lägga ut 1177 på entreprenad i Thailand. Där sjuksköterskor svarar när patienter från Sverige ringer nattetid. Men i Jönköpings län samarbetar Regionen istället med andra landsting för att öka tillgängligheten.
– Vi har fått ett uppdrag av politikerna att kolla över organisationen för 1177 och förbättra tillgängligheten. Nu har vi löst detta med egen drift och samverkan med andra landsting. Det kan komma senare att vi vill upphandla 1177 men idag finns inget sådant uppdrag.
Men landsting som köper tjänsten utomlands menar ju att det blir lägre kostnader och att tillgängligheten många gånger blir bättre?
– Jag tror att det finns olika bilder av det. En del har också sagt upp sina avtal, säger Mats Bojestig.
Samtidigt menar han att det inte har någon betydelse var sjuksköterskorna jobbar:
– Var den som svarar sitter säger inget om kvalitén på tjänsten. Vi har inte granskat den för vi har jobbat med att lösa det i egen regi.
Vill anställa fler
Region Jönköpings län har avsatt mer pengar för att anställa ytterligare sjuksköterskor på 1177 vårdguiden i Jönköpings län, samtidigt som samverkan med andra landsting ska öka.
– Om det är tillräckligt eller kräver mer åtgärder får vi titta på, säger Mats Bojestig, sjukvårdsdirektör Region Jönköping län.