– Svårigheten är att det är en stor bredd inom den här gruppen. Vissa är nära målen och vissa är längre ifrån, säger läraren Hampus Jonsson, som undervisar i samhällskunskap, geografi och juridik på GKC i Gnosjö.
I Gnosjö kommun blev 22 procent av eleverna i årskurs 9 inte behöriga till ett nationellt program inför läsåret 22/23. Det rör sig om 25 av totalt 112 elever och merparten av dem läser nu ett individuellt alternativ.
Lägger upp en individuell plan
– Vårt fokus är att de här eleverna ska bli behöriga till ett gymnasieprogram så vi fokuserar på grundskolans ämnen, säger Johanna Davidsson, rektor på Gnosjöandans kunskapscentrum.
Förra läsåret tog sig hälften av de 14 elever som läste ett individuellt program vidare till gymnasiet. Resterande går fortfarande kvar på GKC och fortsätter att läsa upp sina grundskoleämnen.
– Lyckas man inte nu så är det ju absolut inte kört. Vi har förhoppningsvis ett ganska långt yrkesliv framför oss, säger Hampus Jonsson.
Hör mer i klippet ovan.
Introduktionsprogram:
Introduktionsprogrammen ska ge obehöriga elever möjlighet att komma in på ett nationellt program, eller leda till att de kan få ett arbete.
Huvudregeln är att inga behöriga elever ska gå ett introduktionsprogram. Alla elever följer en individuell studieplan. På introduktionsprogrammen är den individuella studieplanen mycket viktig eftersom det inte finns något examensmål.
Det finns fyra introduktionsprogram: programinriktat val, yrkesintroduktion, individuellt alternativ, språkintroduktion
Källa: Skolverket