I klippet ser du hur det gick när SVT:s reporter räknade antalet förare som rattsurfade. Foto: SVT/TTErik Nylander

Så många rattsurfar på vägarna i Jönköping

Uppdaterad
Publicerad

Att hålla i mobiltelefonen och samtidigt köra bil har varit förbjudet i över två och ett halvt år. Men det är trots allt en vanlig syn i Jönköpingstrafiken, visar SVT:s mätning.

SVT:s reporter ställde sig under en timme i centrala Jönköping, samt lika lång stund vid E4 genom staden, för att se hur vanligt det är med förare som fipplar med mobilen.

I klippet ovan ser du hur det gick.

Förbjudet att hålla i telefonen

Innan lagändringen 2018 var det bara olagligt att hålla i mobilen medan man körde om det påverkade körningen på ett farligt sätt.

Men för drygt två och ett halvt år sedan skärptes lagtexten. Nu är det förbjudet att över huvud taget hålla i telefonen eller annan kommunikationsutrustning – till exempel en GPS – samtidigt som man kör.

Men när SVT undersöker trafikanternas vanor visar det sig att många bryter mot mobillagen.

Har du själv använt mobilen i trafiken eller sett andra göra?

U.S • Det är för lågt straff för rattsurfning. Blir körkortet återkallat någon månad eller två så tror jag nog att förhoppningsvis fler tänker sig för.
Dessutom ska polisen synas mer ute på vägarna.

Nu stänger vi chatten för idag. Tack till alla som skickade in tankar och åsikter!

Jthure • Använd kamerorna efter vägen för att få fast rattsurfarna, de är en betydligt större trafikfara än de som kör 5 km/h för fort. Efter en olycka borde polisen kolla förarens mobil/padda om den varit aktiv alldeles före olyckan, då ska inte försäkringen gälla för eventuella skador på egna fordonet.

Cecilia • Två stora lastbilsekipage bland många vanliga bilister nu i eftermiddag vid Maxi i Ängelholm. Lastbilschauffören med mobilen vid örat svängande runt. Nära en olycka. HU!

Michael • Bor utmed en vältrafikerad gata där man dagligen ser ett stort antal förare med mobilen i hand. Det som gör mig riktigt arg är när man ser bilar med små barn i barnstol och där föräldern rattar med mobilen i hand. Båda könen är ofta lika respektlösa mot barnen i den här frågan!

Jb • Faktiskt så låter jag bli mobilen när jag kör bil, men tyvärr är det inte någon enstaka bilist man ser på vägen som håller på med mobilen när de kör, det känns som det är fler som gör det än som låter bli

Gunnar Rosengren • Tillsätt trafikpoliser/kontrollanter som bl.a. inte kräver lång polisutbildning eller stora fysisk krav. Att använda poliser till allmän trafikövervakning är slöseri med resurser - rätt man på rätt plats. Möjligen motsätter sug polisfacket detta. Idag är risken gör att åka fast väldigt liten om man kör som en dåre etc - så " vem bryr sig". Anställ "civila" kontrollanter.
Gunnar

N • Surfar inte i mobilen under körning, men har hänt att jag ringer ett samtal med den genom att klicka på kontakten och sen handsfree. Känns säkrare och snabbare att söka kontakten via telefonen än via bilens gränssnitt under färd.

Osäker på lagen med att bara klicka på ring, det är ju lagligt att prata i handsfree under färd.

Lotta Petterson • Det som är mest skrämmande är att det är så mycket busschaufförer och lastbilschaufförer som pratar i mobil när dom kör. Den här lagen är nog den mest tandlösa lag som finns. Och det är skrämmande.

Johanna • Har läst två olika chattar med detta ämne och alla inlägg säger samma sak, att man tycker det är hemskt att folk rattsurfar. Så ska vi göra gemensam sak? Om alla fr o m nu seriöst säger till alla de känner att nu får det räcka, inget mer rattsurf, gärna anmäler till polis/företag när de ser någon som rattsurfar och framförallt själva aldrig tar upp mobilen under körning, så borde det väl ändå ha effekt? En början till förändring. Som när folk började använda bilbälte eller sluta röka, idag självklart för de flesta.

Till SVT: kan ni be någon från polisen och Trafikverket läsa era chattar och kommentera alla förslag i ett inslag?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.