E4 genom Jönköping är den värsta flaskhalsen av länets alla vägar. Och en av de mest olycksdrabbade. Orsaken är att både långväga trafik och lokaltrafik ska samsas på de kilometer som går genom staden, med många på- och avfarter.
Under flera år har det talats om åtgärder, men nu tycks en byggstart vara på gång. Det handlar om ett extra körfält söderut, dels mellan trafikplats A6 och Ryhov, dels mellan Ryhov och Ljungarum. De två så kallade additionskörfälten ska binda ihop de på- och avfarter som finns.
– Den lokala trafiken som bara går mellan de olika avfarterna ska inte behöva gå ut i de andra körfälten, utan kan hålla sig till additionskörfältet, säger Thomas Lindén som är regional samhällsplanerare på Trafikverket.
Kommunen med och betalar
Eftersom en stor del av trafiken anses vara lokaltrafik så kommer Jönköpings kommun gå in med pengar i projektet.
– Det är så stor lokal trafik som tryckts ut på E4:an att det är rimligt att kommunen är med och betalar, menar Thomas Lindén.
Sänkt hastighet
Samtidigt planeras för en hastighetssänkning till 80 km/h på sträckan. Orsaken till många av olyckorna idag anses vara olika hastigheter hos genomfartstrafik och de fordon som ansluter från påfarterna.
Åtgärderna var egentligen planerade att komma igång redan nästa år, men projekteringsarbetet har dragit ut på tiden, varför byggstarten nu beräknas ske först 2020.
Räcker inte
Men frågan är då om åtgärderna räcker för att få bort trafikproblemen.
– Nej, vi ligger alltid lite efter i trafiksituationen. Det kanske inte blir helt bra, men lite bättre. Riktigt bra flöde blir det nog först när Ljungarumsmotet byggs om, men det ligger i planen först efter 2024.
– Sedan kan man ju hoppas på andra resvanor. Det stora problemet är den tunga trafiken, där mer gods skulle behöva gå över till järnväg, säger Thomas Lindén.