Energikontor norra Småland håller just nu på att sammanställa ett cykelbokslut för att se hur det ser ut med cyklandet i länets 13 kommuner. I oktober kommer bokslutet presenteras, men projektledaren Mattias Bodin kan redan nu avslöja att det är stora skillnader i hur mycket pengar kommunerna satsar på underhåll.
– Underhåll av gång- och cykelvägar är viktigt och är ju avgörande för att få fler att cykla.
Söka statliga stöd
Gislaved toppar statistiken när det gäller hur mycket pengar de satsar i underhåll per invånare. En förklaring kan vara att de har varit aktiva med att söka statliga bidrag för att göra gång- och cykelvägar säkrare.
– När vi träffar Trafikverket brukar de berömma oss, vi är väldigt duktiga på att ta del av de där pengarna, säger Anton Sjödell.
Anebys låga nivåer kan delvis förklaras av att de är en landsbygdskommun med få invånare och en inte så utbyggd infrastruktur för gång- och cykeltrafik.
I klippet berättar projektledare Mattias Bodin om hur många kronor per invånare som satsas på cykelinfrastrukturen i länet.