– Det är klart att jag bekymrar mig för om jag inte har kollegor, säger Madelene Jonsson, speciallärare i matematik i Jönköping.
Hon har arbetat som lärare i 25 år och de senaste elva åren med att stötta elever som har svårt att nå målen i skolan.
Ser likadant ut i flera kommuner
Jönköping är en av de kommuner i länet som upplever att det generellt är svårt att rekrytera speciallärare inom grundskolan.
En enkät som SVT Nyheter Jönköping skickat ut innan sommaren visar att det ser likadant ut i flera av länets kommuner. I Vetlanda saknas några tjänster i grundskolan och grundsärskolan inför höstterminen.
I Mullsjö behövs en speciallärare och även en spedialpedagog.
Ibland saknas helt sökande
I Gislaved har en satsning gjorts för att öka den specialpedagogiska kompetensen. Inför höstterminen 2021 lyckades kommunen rekrytera åtta nya specialpedagoger och speciallärare inom grundskolan för att täcka det behov som finns.
I Jönköpings kommun fortsätter utbildningsförvaltningen att utbilda speciallärare i ett så kallat professionsprogram där lärarna får ersättning under utbildningen.
– Jag har stora förhoppningar att vi har professionsprogrammet i Jönköping men vi måste också se till att det finns utbildade speciallärare ute på skolorna för är man ny vill man jobba med kollegor som har erfarenhet, säger Madelene Jonsson.
Hon har själv inte ångrat att hon utbildade sig vidare.
– Det är mycket jobb men jag tycker det är värt det. Det är ett fantastiskt jobb.
Men känner du att skolorna förstår vikten av ditt arbete?
– Ja det tycker jag. Man sätter ut tjänster men man får ju ibland inga sökande.
Närmare var tionde elev får inte rätt stöd
I en nyligen gjord undersökning från Rädda barnen där nästan 8 000 barn deltog svarade nio procent att de inte får den hjälp de behöver i skolan för att klara sina skoluppgifter.
Madelene Jonssons övertygelse är att exempelvis Johanna Gustafssons problematik i skolan idag hade upptäckts i tid. Hon relaterar bland annat till Läsa, skriva, räkna-garantin, bestämmelser som infördes i skolagen 2019 och som innebär att en elev har rätt till stöd utformat efter behov.
I klippet ovan berättar hon varför det är så viktigt att möta elever som behöver stöd i tid.
Så fungerar särskilt stöd:
Om en elev riskerar att inte nå gällande kravnivåer ska eleven i första hand ges stöd i form av extra anpassningar inom ordinarie undervisning.
Om stödet inte hjälper ska skolan skyndsamt utreda elevens behov av särskilt stöd, och om behov finns ska det ges.
Om eleven ska ges särskilt stöd ska ett åtgärdsprogram utarbetas, där det framgår vilka behoven är, vilka stödinsatser som ska sättas in samt hur och när insatserna ska utvärderas.
Källa: Skolverket