• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

En två delad bild. Till vänster en kvinna som har möte via skärm med en patient. Till hösten samma kvinna i porträttbild.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör varför Kajsa Eriksson, psykoterapeut, Wetterhälsan, gillar att arbeta med digitala verktyg i vården. Foto: Fredrik Weibull/SVT

Terapeuten Kajsa träffar patienter via skärm varje dag

Uppdaterad
Publicerad

Den vårdcentral som har klart mest digital vård i länet är Wetterhälsan i Jönköping, med 14 000 digitala vårdmöten hittills i år. Psykoterapeuten Kajsa Eriksson träffar patienter via skärm varje dag.

– Jag tror att vi i vården har lite fördomar mot den äldre gruppen. Vi chattar med 87-åringar, säger hon.

I klippet ovan: så fungerar den digitala vården på Wetterhälsan i Jönköping.

20 000 personer är listade hos Wetterhälsan, vilket är fem procent av alla länsbor som är skrivna på en vårdcentral. Samtidigt har vårdcentralen under 2024 stått för 37 procent av alla digitala vårdmöten i regionen.

Tappade patienter i början

Under 2024 har vårdcentralen totalt haft över 14 000 digitala vårdmöten. Tvåa på listan är Bräcke vårdcentral i Jönköping – med knappt 2 000 vårdmöten.

– Varför övriga regionen inte har kommit lika långt får de svara på, men vi tror att det är så här alla kommer att arbeta framöver, säger Pontus Stange, VD Wetterhälsan.

Ni tappade en del äldre patienter i början – hur ser du på det?

– Man kan vinna och förlora patienter av många anledningar och det är väl positivt att man kan välja en vårdcentral som man trivs med, säger Pontus Stange.

Varje dag jobbar tre personer med att ta emot de chattkonversationer som kommer in från patienter till Wetterhälsan. Konversationer som sedan fördelas ut på den yrkeskategori som har rätt kunskap utifrån behovet.

Hur söker du vård?

Micke • Jag söker vård fysiskt eftersom jag har mycket svårt med det digitala.

Micke • Jag är en komplicerad patient. Jag är svårt psykiskt sjuk. Jag önskar att det fanns en vårdcentral med kompetens för psykisk sjukdom.

Harry H • Jag ringer alltid, har försökt digitalt men det är för bökigt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Här är den vårdcentral som här flest digitala möten i Region Jönköpings län

Carro • Det tar tid att chatta med vården och det är krångligt. Du ska fylla i många steg innan du kommer vidare. Är man sen i mobilen måste man svara direkt och man hittar inte länken. Så nej, inte värt det. Sist slutade det ändå med att min vårdcentral ville ringa. Kommunikation i skrift är helt klart sämre än att prata.

Robin • Jag har chattat via 1177, har inget emot det och tänker att jag är ung och kan överlåta telefontider åt dom som inte kan hantera chatt av olika anledningar. Svarar på frågor om symtom, precis som ett telefonsamtal. Sen slutade det dock med att jag var tvungen att ringa in dagen efter och boka tid för bedömning via telefon för att sedan kunna få en tid för besök.

Jag har alltså chattat med en sjuksköterska för att sedan vara tvungen att göra om samma sak via telefon igen dagen efter? Hon kunde dessutom inte boka in mig hos vårdcentralen via chatten eftersom det är olika system. Pinsamt dåligt...
Gör om gör rätt! Lekstuga

Bo Holst • 1177 är bra för att själv kunna följa sin journal och förskrivna recept. Bra är också att man kan söka och få svar om orsak bakom olika sjukdomar och få rekommendationer. Men 1177 kan aldrig ersätta fysiska besök mellan sjuk patient och läkare på vårdcentral. Privata vårdgivare som skryter om många behandlingskontakter via digitala kameror borde granskas utav Regionens revisorer så de kan säkerställa att deras åtgärd inte bara görs för att de vill tjäna mycket stora pengar från våra gemensamma skattemedel.

Ida • Jag är en av få som använder digitala tjänster, främst kring recept då jag äter flera mediciner. Har alltid samma läkare via Bra Liv vilket känns tryggt. Hade uppskattat mer digitala möten då det inte alltid är lätt att få ihop vardagen, särskilt inte om man jobbar i en annan kommun.

Lindstromp • De gånger jag använt 1177 för att skriva till vården har det tagit många dagar att få svar. Iofs är det ju inte säkert att man får prata med någon samma dag även om man ringer… allt oftare är tiden de ska ringa upp dagen efter… Lite pest eller kolera.

Bibbi Larsson • Jag är 64 år och tycker att det fungerar bra med digital vård när man ska förnya recept eller boka tider. Men jag skulle inte vilja gå över på det helt, den mänskliga kontakten är viktig.

reporter

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet ovan: Så fungerar 1177 direkt. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.