I klippet ovan: så fungerar den digitala vården på Wetterhälsan i Jönköping.
20 000 personer är listade hos Wetterhälsan, vilket är fem procent av alla länsbor som är skrivna på en vårdcentral. Samtidigt har vårdcentralen under 2024 stått för 37 procent av alla digitala vårdmöten i regionen.
Tappade patienter i början
Under 2024 har vårdcentralen totalt haft över 14 000 digitala vårdmöten. Tvåa på listan är Bräcke vårdcentral i Jönköping – med knappt 2 000 vårdmöten.
– Varför övriga regionen inte har kommit lika långt får de svara på, men vi tror att det är så här alla kommer att arbeta framöver, säger Pontus Stange, VD Wetterhälsan.
Ni tappade en del äldre patienter i början – hur ser du på det?
– Man kan vinna och förlora patienter av många anledningar och det är väl positivt att man kan välja en vårdcentral som man trivs med, säger Pontus Stange.
Varje dag jobbar tre personer med att ta emot de chattkonversationer som kommer in från patienter till Wetterhälsan. Konversationer som sedan fördelas ut på den yrkeskategori som har rätt kunskap utifrån behovet.
Hur söker du vård?
Robin • Jag har chattat via 1177, har inget emot det och tänker att jag är ung och kan överlåta telefontider åt dom som inte kan hantera chatt av olika anledningar. Svarar på frågor om symtom, precis som ett telefonsamtal. Sen slutade det dock med att jag var tvungen att ringa in dagen efter och boka tid för bedömning via telefon för att sedan kunna få en tid för besök.
Jag har alltså chattat med en sjuksköterska för att sedan vara tvungen att göra om samma sak via telefon igen dagen efter? Hon kunde dessutom inte boka in mig hos vårdcentralen via chatten eftersom det är olika system. Pinsamt dåligt...
Gör om gör rätt! Lekstuga
Carro • Det tar tid att chatta med vården och det är krångligt. Du ska fylla i många steg innan du kommer vidare. Är man sen i mobilen måste man svara direkt och man hittar inte länken. Så nej, inte värt det. Sist slutade det ändå med att min vårdcentral ville ringa. Kommunikation i skrift är helt klart sämre än att prata.
Bo Holst • 1177 är bra för att själv kunna följa sin journal och förskrivna recept. Bra är också att man kan söka och få svar om orsak bakom olika sjukdomar och få rekommendationer. Men 1177 kan aldrig ersätta fysiska besök mellan sjuk patient och läkare på vårdcentral. Privata vårdgivare som skryter om många behandlingskontakter via digitala kameror borde granskas utav Regionens revisorer så de kan säkerställa att deras åtgärd inte bara görs för att de vill tjäna mycket stora pengar från våra gemensamma skattemedel.