Avtalet innebär även en station där resenärer kan byta tåg mellan den nya och befintliga järnvägen. I och med dagens handslag förbinder sig Tranås kommun att bygga upp till 2 000 bostäder, medfinansiera den nya järnvägen med 200 miljoner kronor och bidra med 18,5 miljoner kronor i förskottering.
Inriktningen från båda parter är en station längs den befintliga Södra Stambanan norr om Tranås stad, mellan Granelund och Tismetorpet. Kommunen vill bevara Tranås stadskärna så långt det går.
– Om vi får ett sydligt stationsläge som vi helst vill ha så ska vi bygga 2000 bostäder. Skulle det istället bli station i norr har vi sagt att vi bygger 500 bostäder, säger kommunalrådet i Tranås Anders Wilander (M).
En kvart till Jönköping
Med ett höghastighetståg skulle det ta 15 minuter till Linköping eller 15 minuter till Jönköping enligt preliminära beräkningar.
Sedan tidigare har även Värnamo och Jönköpings kommuner, samt andra kommuner i landet, slutit avtal med Sverigeförhandlingen om att medfinansiera ett bygge av höghastighetsbanan.
– Det här är en infrastruktursatsning, men också en stor bostadssatsning. Tillsammans med Tranås finns det nu nio klara överenskommelser med kommuner längs sträckningarna. Sammanlagt har dessa kommuner åtagit sig att bygga närmare 84 000 bostäder, säger HG Wessberg, förhandlingsperson på Sverigeförhandlingen.