Från och med den första februari i år rullar en gratisbuss från centrala Tranås ut till industriområdena i kommunen.
Stor politisk majoritet
Beslutet om bussen bygger på en gemensam motion som Socialdemokraterna, Centerpartier, Miljöpartiet och Vänsterpartiet skickade in i maj i fjol. Motionen bifölls i september förra året, med bred politisk majoritet, där endast Sverigedemokraterna motsatte sig förslaget. Kostnaden för bussen är knappt en miljon kronor om året.
Vill visa JLT
Kollektivtrafiken i Tranås drogs in under förra året, trots tidigare planer på att utöka trafiken. Kommunstyrelsens ordförande Mats Holmstedt (M) hoppas på att den nya industribussen blir populär och att den kan visa JLT att kollektivtrafiken i Tranås är viktig för kommunen.
– Vi har en väldigt bra diskussion med JLT nu som jag tycker har ändrat inriktning i de här frågorna, säger han.
I klippet berättar Mats Holmstedt mer om varför bussen behövs.
Pendlingen i Jönköpings län
Sandra • Sedan tågen slutade gå mellan Månsarp och Skillingaryd, har min restid ändrats från 30 minuter till 120 minuter enkel väg.
I maj började krånglet och efter nyår är alla tåg utom fyra om dagen inställda. Det går inga ersättningsbussar. Om jag ska åka tåg till jobbet, kan jag inte börja jobba före kl 10 på förmiddagen. Åker jag buss, tar der 120 minuter enkel väg.
Jag har frågat länstrafiken om ersättningsbussar, men har inte fått svar.
Ewa • Pendlar mellan Vaggeryd och Tabergsdalen. Har gett upp efter två år med inställda tåg och ersättningsbussar som inte kommer. Tidigare gick det att byta buss på Torsvik för att smidigt komma ner i dalen - det gick inte att lita på att tåget kom - men den möjligheten försvann för ett par år sedan. Nu är det bil som gäller.
Robert • Pendlar mellan Jönköping och Nässjö. Åker oftast med Krösa, 06.26 vilket sällan är inställt. Skulle tro att det har hänt 3 gånger under lika många år. Då kan man likaväl vänta på nästa tåg då bussen tar en timma. Nässjö-Jönköping mellan 15.28 och 16.19 är det sämre ställt med. Här gäller det att vara med i appen så man slipper komma hem vid 18-snåret.
Sedan börjar både Krösatågen och Västtågen bli ganska slitna. Det slår och rycker.
Fördelarna är ju att man slipper rusningstrafiken i Jönköping på hemvägen. Det är även mycket billigare än att ta bilen. Man kan ju faktiskt åka fem resor på fyra biljetter om man tänker sig för lite. Då blir ju kostnaden ca 35 kr per dag och det är ju verkligen överkomligt.
Summa summarum, jag är nöjd.
Pendlar dagligen • JLT, gör en jämförelsen med närliggande regioner, förslagsvis Östergötland, Kalmar, Skåne - där fungerar kollektivtrafiken till och från större städer/samhällen. Därmed inte sagt att förseningar och inställda avgångar aldrig förekommer, men det finns en mer genomtänkt synkronisering mellan avgångar och det är möjligt att byta mellan tåg och buss utan långa väntetider. JLT:s avgångar på landsbygden har ketchupeffekt eller är på vissa sträckor obefintliga på kvällar och helger.
Tidigare pendlare • JLT påstår att bussar inte kan sättas in på sträckan Eksjö till Jönköping eftersom det är en utpekad tågsträcka och paralelltrafik ska undvikas. Paralelltrafik pågår i egna bilar folk måste ju kunna ta sig från hem till jobb/skola. Hur svårt kan det vara att förstå? Hur tänker JLT att man ska ta sig fram när tågen ställs in och information är bedrövlig?.
David • Jag är ingen miljöpåve... men jag försökte iaf lyssna på min MP tjejkompis (SDare och MPare kan vara vänner fyi :) ). Jag tänkte " även en inbiten SDare som jag får väl ge trädkramarna en chans :) ) ... ett halvår gav jag hennes "men prova åtminstone "
Resultatet:
1. Alltid förseningar, signal fel
2. Bussarna där jag bor 1 ggn i timmen, helg varannan timme
3. Bussarna och tågen är inte synkroniserade så tåget går när jag är framme med bussen
4. Jag måste åka 3 timmar tidigare till jobbet och hoppas att det inte är "personal brist ", " signal fel"
Så man kan inte säga att jag försökte lyssna på min vän från den andra sidan av politiken
Så tills bussar/tåg även där jag bor inte går
1 ggn i halvtimmen (ävem helger), håller tiderna, bra reserv plan om "signal fel" och "personal brist" råder
Så kommer jag fortsätta köra min xc70 . Då kan iaf sova mer och slippa stressa och hoppas "denna dag så kanske de håller tiden "
Tobbe • Ett stort problem är regionpolitiken. Man skulle behöva skrota regionerna i Sverige, det är helt förlegat. Som det är nu ska sjukvården och kollektivtrafiken samsas om samma skatteintäkt och sjukhusen går tok back, vad kommer då att få stå tillbaka..?
Sen ska massa regionpolitiker försöka komma överens med andra regionpolitiker om hur länstrafiken ska vara mellan regionerna och det kostar oss skattebetalare miljoner till ingen nytta! Bättre staten tar över allt och så ser man till att det finns en dräglig kollektivtrafik i hela landet med ett minimum krav. Det skulle gynna både klimatet och jobben tillväxten
Transferbuss
Bussen åker två rundor morgon och eftermiddag, med följande hållplatser:
– Tranås Station
– Södra Storgatan
– Wigenhuset
– Hjälmaryd
– Höganloft
– Spränggatan (Västra industriområdet/Stoeryd)
– Åter Tranås Station