I rusningstid blir det ofta köbildning och olyckor på E4 söderut, framförallt på sträckan A6-Ljungarum i Jönköping. För att minska problemen inleds under hösten arbetet med att bygga ett tredje körfält på sträckan.
Syftet med ombyggnationen är att minska konflikten mellan den lokala trafiken och genomfartstrafiken.
– Med det nya körfältet kommer den här trafiken inte att behöva blandas i samma utsträckning som tidigare, säger Tobias Johansson, projektledare på Trafikverket.
Delar på kostnaden
Att bygga det tredje körfältet kommer att kosta 55 miljoner kronor och kostnaden delas solidariskt mellan kommunen och Trafikverket.
– E4 är en viktig länk för att utveckla Jönköping, därför är vi beredda att vara med och finansiera denna lösning, säger Henrik Zetterholm, avdelningschef på trafikavdelningen vid Jönköpings kommun.
I nuläget är det ett extra körfält i södergående riktning som ska byggas, men på sikt skulle det även kunna bli ett liknande fält på samma sträcka norrut.
– Norrgående körfältet kommer vi att titta på i en utredning under hösten, säger Tobias Johansson på Trafikverket.
Det är mycket trafik på E4, kan det bli ytterligare ett körfält på E4 genom både Huskvarna och Jönköping i framtiden?
– Det är inget vi tittar på just nu, det får vara något för framtida utredningar att se över, säger Tobias Johansson.
Sänkt hastighet
Under hösten planerar Trafikverket, förutom det extra körfältet, att sänka hastigheten på E4:an genom Jönköping till 80 km/h för att öka säkerheten.
Dessutom räknar man med en ombyggnad av Ljungarums trafikplats i framtiden. Projektet finns med i regeringens infrastrukturplan för perioden fram till 2028.
Vad tycker du om trafiksituationen på E4 genom Jönköping?
Micke • E4 har en märklig sträckning från Göteborgsbacken ändra fram till ASecs köpcenter. Göteborgsbacken med sina kraftiga lutning och samtidigt kraftigt svängande utgör en fara. Ständiga trafikproblem av olika slag är förknippade med denna backe. Resten av sträckan fram till Asecs kännetecknas av upprepade kraftiga S-böjar genom landskapet. En av Sveriges märkligaste trafikdragningar. Vägen bör flyttas till ett annat läge. Om vi prioriterar bort en del på ett annat policyområde, som endast prioriteras högt av journalister och politiker, så finns pengarna gott och väl.
AG • Hur går det med den åtgärdsvalstudie som trafikverket redan håller på med som handlar om det här? Är det här en omstart av det arbetet?
Viktigt att utreda ordentligt - det kommer bli en stor och dyr åtgärd med många aspekter som behöver tas om hand. Det är inte så många av kommentarerna som nämnt vikten av en trevlig stadsmiljö, minskat buller och bättre luftförhållanden. En omdragning runt staden från barnarp till Gisebo skulle troligtvis innebära en enorm omgivningspåverkan, om det ens är möjligt att dra en motorväg nerför vätterbranterna. Skulle en tunnel genom staden avhjälpa problemet? Trängseln vid avfarterna skulle troligen bestå, antar jag?
Om man lyckas få ner trafikmängden så är det såklart det bästa alternativet, billigare för alla och trevligare miljö.
Pernilla • Hade gärna sett variabla hastigheter beroende på trafikintensitet osv. Sen stör jag mig mycket på vissa långtradare som kör galet nära. Jag kör strax över 80 nu när hastigheten har sänkts och får då en stor kollos bakom mig som blinkar med lyset!? Jag tror nog 80 gäller även för tradare. Speglar väl egentligen bara vårat extrema bråttomsamhälle