Det var förra sommaren som ett tvåårigt barn i Vetlanda kommun slutade andas. Barnets mamma larmade SOS men familjen som drabbades av panik fick vänta på hjälpen.
Barnet överlevde händelsen men mamman anmälde händelsen till IVO, Inspektionen för vård och omsorg. Mamman skriver i sin anmälan att familjen fick panik då barnet slutade andas och man kom inte ihåg hur man skulle utföra hjärt- och lungräddning. Hon undrar varför det tog så lång tid innan ambulansen nådde fram och menar att hon borde ha fått ett bättre stöd av SOS då hon ringde i panik.
SOS-personal tappade fokus
IVO riktar nu kritik mot SOS Alarm för att larmcentralen saknade tillräckligt med personal för att säkert kunna dirigera ambulanssjukvården.
IVO menar att den höga arbetsbelastningen på larmcentralen gjorde att ambulansdirigenten som tog samtalet blev upptagen med andra samtal med livshotande situationer, och därmed tappade fokus på dirigeringen av ambulansen till barnet.