Det var i mitten av augusti som Flyttkillarna, som har sitt säte i Göteborg, anlitades av Mirella Nantes. Hennes bohag skulle vara framme i Boden en vecka senare men än idag saknas de 25 flyttlådorna.
När vi ber företagets Erik Andersson om en intervju vill han inte träffas men svarar på frågor via telefon.
– Hon är inte glömd och ska självklart få sina saker, säger Andersson som sköter transportledning på Flyttkillarna men han kan inte ge ett datum för när flyttlasset kan vara framme.
Flera anmälningar hos ARN
Mirella är inte ensam om att vara missnöjd. Sedan 2015 har flyttföretaget anmälts 29 gånger till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). SVT Norrbotten har tagit del av dokumenten:
”Det var en riktigt obehaglig upplevelse och så utsatt situation.”
Gemensamma nämnare i ärendena är bland annat förseningar, skadade möbler, försvunna saker och dyrare avgift än avtalat. Flera personer berättar också om otrevligt bemötande och till och med hot från företaget.
”De kom två timmar försent och hotade till sig mer pengar”
Merparten av anmälarna vittnar om att företaget slutar svara när bristerna påpekas.
Underleverantör i konkurs
I Mirella Nantes fall har Flyttkillarna anlitat en underleverantör för att flytta bohaget. Även det företaget har en handfull anmälningar hos ARN och är sedan den 11 november försatt i konkurs.
– Och då har de här sakerna hamnat på ett lager. Jag förstår att Mirella är upprörd, självklart ska hon inte betala en enda krona och självklart ska hon få ersättning, säger han.