Hooja och Martin Schori.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Martin Schori om varför de valde att avslöja Hooja – och om fler är i riskzonen. Foto: SVT

Aftonbladet efter avmaskeringen: ”Förstår att Hooja är upprörda”

Uppdaterad
Publicerad

Aftonbladets Martin Schori förstår att Hooja och fansen är upprörda efter att de röjt musikduons identiteter – men försvarar samtidigt publiceringen.

– Jag såg egentligen ingen riktig anledning till att inte gå ut med namn och bild, säger han.

Tidningen Aftonbladet valde i en publicering att lyfta på Hoojas masker – och publicera namn och bild på musikduon.

Efterspelet blev stort och fans har riktat stark kritik mot tidningen. Hooja och Bolaget har valt att bojkotta Rockbjörnen-galan som arrangeras av Aftonbladet.

”Ganska traditionell journalistik”

Tidningen lyfter att duon fått sommarprata och porträtterats i en dokumentär, utan att deras berättelse granskats ordentligt. De menar även att mycket tyder på att maskeringen är en PR-kampanj.

– Vi ville helt enkelt se att det stämde. Det var i grunden ganska traditionell journalistik kring offentliga personer i nöjesvärlden, säger Martin Schori, ställföreträdande ansvarig utgivare på Aftonbladet.

Fler artister som valt att dölja sina identiteter och utseenden med masker är Fröken Snusk, 1.Cuz och LOAM.

Hör Martin Schori svara på kritiken – och om fler riskerar att bli avmaskerade – i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.