– Socialförvaltningen ser mycket allvarligt på det inträffade, säger verksamhetschef Anna Fors.
Utredningen kommer nu att lämnas över Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).
Orolig anhörig slog larm
Det var i början av juni som en anhörig hörde av sig till hemtjänsten och var orolig över att inte ha fått kontakt med sin närstående under en längre tid, men det dröjde en vecka innan hemtjänsten började leta efter personen och det är oklart exakt hur länge personen blev liggande.
Det slutade med att polis kallades till platsen och personen hittades avliden i hemmet.
– Det finns tydliga rutiner för hur hemtjänsten ska hantera situationer där man inte får kontakt med brukaren vid besök och de rutinerna följdes inte. Kontakt skulle ha tagits med brukaren redan samma dag, säger Anna Fors.
Hög personalomsättning
Utredningen visar att hemtjänstgruppen har haft en hög personalomsättning och att den sociala dokumentationen varit bristfällig. Hemtjänstgruppen har inte säkerställt att de fått kontakt med brukaren varje dag, vilket är en rutin.
– Det har också varit brister i styrning och ledning. Ärendet inkluderar all personal och det pågår en fortsatt intern utredning. Vi vidtar kraftfulla åtgärder för att det här inte ska hända igen, säger Anna Fors.
Hemtjänsten rutiner i korthet
Socialförvaltningen har en rutin i nio steg som ska följas för brukare som inte lämnat nyckel och inte öppnar dörren eller svarar vid trygghetssamtal. Den ska följas varje dag och personal ska få kontakt med brukare vid varje besök.
Det handlar bland annat om att:
- Kontrollera brevinkast och se om det ligger post eller tidningar som inte är omhändertaget
- Ringa brukaren vid upprepade gånger under tre timmar.
- Om inte nyckel finns att tillgå via trygghetslarm och inte anhöriga går att nå eller kan hjälpa till, kontaktas enhetschef, eller beredskapschef som i sin tur kan kontakta polis.
Dessutom ska alla åtgärder dokumenteras.
Källa: Socialförvaltningen Luleå kommun.