Den 100 ton tunga eltrucken och LKAB:S chaufför Amanda Hannu.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet ser du när Amanda Hannu, LKAB, testar den 100 ton tunga eltrucken i Malmbergsgruvan. Foto: Teuvo Palomäki/SVT

Här testar Amanda världens största batteridrivna eltruck i Malmbergsgruvan

Uppdaterad
Publicerad

Elektrifieringen av underjordsgruvan i Malmberget ska ge bättre arbetsmiljö för alla som jobbar under jord. Och Amanda Hannu är den första chauffören på LKAB som har fått köra den 100 ton tunga batteridrivna eltrucken.

Amanda Hannu jobbar även som instruktör och ska lära andra att köra eltrucken. Under drygt en vecka har hon testat maskinen cirka tusen meter under marknivån i gruvan i Malmberget.

Och hon är hittills nöjd med vad hon har fått uppleva.

Fossilfri ståltillverkning

– Väldigt spännande och annorlunda. Skillnaden mellan batteri- och dieseldrivna truckar är att den här har ingen ratt utan spakstyrning. Dessutom drar den i väg mycket snabbare, säger Amanda Hannu.

Batterierna väger åtta ton

Batterierna tar ungefär fem minuter att byta och det sker automatiskt. Och det är tunga grejer – batteriet väger åtta ton och har en kapacitet på 360 kw/h. Det tar tre timmar att ladda och körtiden är lika lång.

– Vi behöver lära oss hur man hanterar batterierna på ett säkert och bra sätt så att vi vet hur de fungerar, säger Amanda Hannu.

I klippet får du följa med när Amanda testar den 100 ton tunga eltrucken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fossilfri ståltillverkning

Mer i ämnet