Hybritprojektet är ett samarbete mellan LKAB, SSAB och Vattenfall och tanken är att skapa en helt fossilfri process för järn- och ståltillverkning.
Hela kedjan, från ax till limpa, ska alltså vara fossilfri och även transporterna med dieseldrivna fordon ska ersättas med fossilfria fordon som exempelvis eltruckar. År 2026 väntas råvaran vara fossilfri och det vill transporterna matcha.
Omdiskuterat ämne släckt
Ett problem som har diskuterats angående batteridrivna fordon är brandrisken och säkerheten med att släcka bränder. Men enligt LKAB:s ingenjör Pär Sundqvist har Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, fastställt att det inte råder högre risk för brand i ett batterifordon än i ett fordon med förbränningsmotor.
– Ett av de största jobben som har gjorts i samband med inköp och leverans av dessa fordon är just riskhanteringen och kartläggningen av batterisäkerheten och systemen som hanterar detta, säger Sundqvist.
I klippet berättar i Pär Sundqvist hur många ton råmalm LKAB vill lasta och transportera fossilfritt 2026.