I fredags slog förvaltningsrätten i Umeå fast att Sveriges regioners gemensamma flygbolag, KSA, bryter mot sina egna stadgar när de bedriver egna flygningar.
Ursprungligen var tanken att spara pengar och effektivisera genom att alla regioner gick samman och köpte upp tjänsten tillsammans – vilket skrevs in i reglerna för det egna förbundet. Det följdes däremot inte.
Från att varje region själv köpt in tjänsten från andra leverantörer som har egna flygplan och personal har KSA köpt in egna flygplan och anställt personal.
”Förbundets beslut att bedriva luftfarts- och flygambulansverksamhet strider mot förbundsordningen”, skrev förvaltningsrätten i sin dom.
Startar verksamhet i ny region
Svensk ambulansflyg har redan startat sin verksamhet i de fyra nordligaste regionerna sedan slutet av förra året. Starten var skakig för verksamheten när de nya jetplanen visade sig vara känsligare än de propellerplan som använts av tidigare leverantörer.
Nu startar verksamheten även på Arlanda trots domen i förvaltningsrätten.
– När en dom kommer så läser man den noga och analyserar den, sedan funderar man på vad man ska göra. Det är det vi gör nu, säger Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig vid KSA.
Nya regler ska klubbas igenom
I början av februari klubbade KSA igenom en ny förbundsordning som bestämmer förbundets ändamål och uppgifter. Men detta ska nu vidare till och godkännas av alla regioner i Sverige innan den träder i kraft.
– Det är ingen ännu som sagt att de inte är överens om det. Vi får väl se, säger Mariann Holmberg vid KSA.
Det här är KSA
Svenskt Ambulansflyg är ett kommunalförbund där samtliga Sveriges 21 regioner är medlemmar.
Verksamheten samordnar och utför ambulanstransport med flygplan med beredskap vid tre beredskapsbaser, Umeå, Stockholm/Arlanda och Göteborg/Landvetter.