Kritiken från Ali Esbati, Stockholm, framförs i en skriftlig fråga till socialminister Lena Hallengren. Esbati menar att det är direkt olämpligt att regionerna agerar pådrivare av den här typen av anställningsformer.
Han skriver att Transportstyrelsen så sent som förra hösten, i en kartläggning av anställningsvillkoren för flygpersonal, påpekade att det är svårare för anställda i bemanningsföretag att rapportera om fel och brister än för de som är direktanställda av flygbolagen.
Låga löner
Han hävdar också att uttalanden från det bolag som vann upphandlingen tyder på att man kommer att anställa piloter utomlands i länder med ett lägre löneläge.
Ali Esbati tillägger att dyrköpta erfarenheter under covid-19-pandemin om hur anställningsvillkor, kvalitet och säkerhet hänger nära samman gör det extra märkligt att lägga ut känslig och vårdnära verksamhet på bemanningsbolag.
Pengar till att minska inhyrd personal
Socialmininister Lena Hallengren (S) skriver i sitt svar att det är viktigt för regeringen att hjälpa regionerna att minska behovet av inhyrd personal.
Hon skriver också att regeringen i år gett drygt 3,2 miljarder till kommuner och regioner i syfte att utveckla förutsättningarna på arbetsplatserna, och att pengarna kan användas till att minska behoven av inhyrd personal.