Svenskt ambulansflyg (KSA) har investerat 700 miljoner i nya jetplan som verkar vara känsliga för halka och för sidovind. Första dagen i tjänst misslyckades besättningen att landa i Gällivare och den gamla operatören Babcock löste uppdraget i stället.
Efterlängtad landning
Efter det har det nya ambulansflyget tackat nej till ytterligare tre uppdrag samma vecka, men på måndag kom det besked som Region Norrbotten väntat på.
Klockan 23.17 lyckades PC 24:an landa i Gällivare.
– Det var jätteviktigt att de kunde bevisa att det faktiskt går att landa där. Det fungerade väldigt väl och förhoppningen är att det ska göra det i fortsättningen också, säger säger regionrådet Kenneth Backgård (SJVP).
”Känner ingen större oro”
Backgård säger regionledningen är irriterad över flygstrulet och att de ledande politikerna följer utvecklingen minutiöst.
– Om det inte fungerar måste vi hitta andra alternativ som jag i dag inte har koll på. Norrbottningarna har rätt till ett ambulansflyg och det är Region Norrbottens ansvar att se till det, säger han.
Någon stress känner Backgård inte i nuläget.
– Jag känner ingen större oro. Jag vet att vi måste lösa problemet men frågan om en fortsättning är inte avgjord än, säger han.
Ambulans för fyra patienter
Regionledningen räknar med att köpa tjänster från ett ambulansflyg för cirka 70 miljoner kronor per år. Men eftersom en del av patienttransporterna är mellan olika sjukhus i Norrbotten så går det att sänka den kostnaden.
– Vi har köpt in en vägambulans som kan ta fyra patienter åt gången. Det kommer innebära att vi inte behöver betala lika mycket för flygambulansen i framtiden, säger regiondirektören Anna-Stina Nordmark Nilsson.