– Planen kommer att delas upp i grupper om två och förläggas på tre olika ställen i Sverige – Arlanda, Landvetter och Umeå Airport – men bara för att ett plan är stationerat på ett ställe så är det inte säkert att det inte kommer att användas i andra delar av landet, säger Peter Drysen, chefspilot på Kommunalförbundet svenskt ambulansflyg (KSA).
Peter Drysén är en av de piloter som kommer att bemanna de nya flygplanen där hans uppdrag med sin pilotkollega och en intensivvårdssjuksköterska kommer att vara att transportera patienter mellan olika sjukhus.
Använts i Australien
I dagsläget har KSA två färdiga plan som är stationerade i Umeå och de kommer att tas i trafik i början av november. Därefter är verksamheten planerad att starta i januari 2022, på de andra flygplatserna.
– Den här typen av plan har använts under ett antal år i Australien och de har beslutat att sig för att beställa fler, säger Anders Sylvan, förbundsdirektör vid KSA.
Förväntas flyga patienter i 20-30 år
Enligt honom är tanken att de nya planen ska vara i trafik i mellan 20 och 30 år samtidigt som de 21 regionerna avsätter drygt 250 miljoner kronor per år för att drifta planen.
Region Norrbotten har på grund av att de har mest flygtimmar tagit på sig en större del av de 250 miljoner kronorna än de övriga regionerna.