Ambulanshelikoptern i Norrbotten har stått på marken sedan en vecka, efter att tillverkaren Airbus gått ut med en säkerhetsinformation om risk för incidenter. Det gällde misstanke om att ett filter riskerade att inte fungera i viss väderlek.
Det gällde snöfall eller snörök, eller när det är lägre än fem grader och hög luftfuktighet, som dis eller dimma. Svensk Luftambulans beslutade då att inte flyga i denna typ av väder.
Företaget har helikopterbaser i Gällivare, Mora och Karlstad. Från 28 december även i Lycksele då Svensk Luftambulans tar över uppdraget även i Västerbotten.
Kan flyga igen
På onsdagen kom Airbus med ny information i frågan. Det innebar att begränsningarna för att få flyga lättades betydligt.
– De nya direktiven gäller under så speciella förutsättningar att de inte direktpåverkar vår verksamhet. Vi är naturligtvis lättade. Ambulanshelikoptrar ska flyga och rädda liv, inte vara tvungna att stå på marken, säger Henrik Johansson, verksamhetschef för Svensk Luftambulans, i ett pressmeddelande.
”Trygga i detta”
Airbus har meddelat att de har kommit fram till detta beslut efter pågåendeutredningar i samråd med EASA (Europeiska unionens byrå för luftfartssäkerhet)
– Vi har inte några detaljer kring utredningarna än men vi är trygga i att Airbus har undersökt detta grundligt, säger Henrik Johansson.
Svensk Luftambulans har nu hävt de tidigare flygbegränsningarna för hela helikopterflottan.
Se hur problemet kommenterades i måndags då flygförbud fortfarande gällde:
Fakta/ Svensk Luftambulans
Kommunalförbundet Svensk Luftambulans bildades ursprungligen av Landstinget i Värmland och Landstinget Dalarna 2014. Syftet var att bedriva ambulanshelikopterverksamhet.
- 2015 blir Västra Götalandsregionen medlem i Svensk Luftambulans.
- 2016 blir Region Uppsala medlem i Svensk Luftambulans.
- Hösten 2019 blir Region Norrbotten och Region Västerbotten medlemmar i Svensk Luftambulans.
- Svensk Luftambulans har baser i Karlstad, Mora och Gällivare. Från 28 december 2021 även i Lycksele.
Källa: Svensk Luftambulans