På Aspstrandens skola i Haparanda arbetar man hårt med att försöka kompensera för de utmaningar man har.
– Jag har under alla år haft elever som inte har en enda bok hemma, säger Anna Wikström, lärare i årskurs 3.
Haparanda har ett högt socioekonomiskt index och det betyder att eleverna har lägre sannolikhet uppnå gymnasiebehörighet.
Under 2023 gick hela 45 procent av niorna i Haparanda ut utan fullständiga betyg, vilket ska jämföras med 15 procent i landet som helhet.
Svårt att locka behöriga lärare
Liksom andra glesbygdskommuner har man dessutom svårt att locka tillräckligt många behöriga lärare.
Ytterligare en utmaning är språket. På Aspstrandens skola har mindre än hälften av eleverna svenska som modersmål.
– Det här är en fantastisk skola och vi jobbar mycket med språk och läsning, säger Anna Wikström, lärare på Aspstranden.
Följ med till Aspstrandens skola i klippet.
Det här är socioekonomiskt index för skola
Skolverkets definition av socioekonomiskt index bygger på att elevers förutsättningar ser olika ut. Socioekonomiska faktorer påverkar sannolikheten att en elev i grundskolan uppnår gymnasiebehörighet.
Ett högre index betyder sämre socioekonomiska förutsättningar och mindre sannolikhet att eleven uppnår gymnasiebehörighet.
Indexet för Sveriges skolor varierar mellan 24 och 354, med ett snitt på 100.
De faktorer som Skolverkets modell för socioekonomiskt index väger in är följande:
- Vårdnadshavarens utbildningsnivå.
- Vårdnadshavarens inkomst.
- Elevens kön.
- Ekonomiskt bistånd till vårdnadshavare.
- Om eleven är folkbokförd på samma adress som båda vårdnadshavare.
- Antal syskon som är folkbokförda i hemmet.
- Socioekonomisk status på bostadsområdet där eleven är folkbokförd.
- Året när eleven invandrade till Sverige.
Källa: Skolverket