Arbetsförmedlaren ringde sig själv 661 gånger under 2021 och ägnade drygt 80 timmar åt aktiviteten.
Istället för att vända sig till sin chef och be om hjälp efter att ha mått dåligt av hemarbete valde arbetsförmedlaren att ringa de många samtalen till sig själv.
Arbetsförmedlaren anmäldes till myndighetens personalansvarsnämnd, som nu sagt sitt.
Från Arbetsförmedlingens sida uppger man att arbetsförmedlarens handlande allvarligt skadat allmänhetens och arbetssökandes förtroende för myndigheten.
Får jobba kvar
I skrivelsen står även även att ”agerandet riskerar dessutom att leda till att arbetssökande inte får den hjälp de har rätt till och i slutändan att de kan gå miste om sin rätt till arbetslöshetsersättning.”
Istället för att avskeda arbetsförmedlaren väljer Arbetsförmedlingen att låta den anställda jobba kvar med en varning och ett avdrag på 25 procent på lönen under en månads tid.