Under onsdagen hölls en digital presskonferens angående projektet Hybrit, som drivs av LKAB, Vattenfall och SSAB, där målet är att producera järnsvamp utan fossila bränslen och därmed bli först i världen med att tillverka fossilfritt stål.
I nuläget finns en pilotanläggning i Luleå, men den stora frågan har hela tiden handlat om var den fullskaliga produktionsanläggningen ska ligga. I dag kom beskedet – Hybrit hamnar i Vitåfors utanför Malmberget i Gällivare kommun.
– Vi räknar med att starta bygget årsskiftet 2022/2023. Sedan bygger vi nästa anläggning 2030 och när den är klar påbörjar vi en omställning av hela LKAB:s produktion, säger Jan Moström, vd på LKAB.
Hybritsatsningen kommer enligt Moström fullt utbyggd kosta tio miljarder.
Kampen mellan städerna över
Första steget är alltså att bygga en demoanläggning för att sedan skapa en ”kopia” av den. När båda anläggningar är på plats kommer man att uppnå en fullskalig industrianläggning.
Under 2020 har det pågått en dragkamp mellan Luleå och Gällivare kring Hybrit. Luleå stötte dock på patrull när Försvarsmakten motsatte sig en placering av anläggningen på grund av reduktionstornets höjd.
LKAB: ”Den bästa lösningen”
Enligt Jan Moström, vd på LKAB, var Gällivare det självklara valet. Bland annat på grund av närheten till järnmalmpellets.
– Totalt sett är det den bästa lösningen, säger han.
Även SSAB:s vd, Martin Lindqvist, är inne på samma linje.
– Vi gjorde en ordentlig utredning om hur vi ska bygga den mest kostnadseffektiva värdekedjan. Det var naturligt att lägga demoanläggningen i Gällivare.
Jubel hos kommunalråden
På Gällivare kommun jublar man då placeringen av Hybrit kommer att skapa många nya arbetstillfällen. Enligt LKAB:s vd Jan Moström handlar det om runt 150 till 200 jobb.
– Fantastiskt, sedan tidigare blir Gällivare först ut med världens första fossilfria järnsvampsproduktion, och nu börjar resan med den gröna omställningen att tillverka fossilfritt stål. Att allt detta sker i Gällivare är otroligt positivt och glädjande, säger Birgitta Larsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Gällivare.
Varför skapas Hybrit?
I nuläget används koks och kol för att omvandla järnmalm till järn och stål, men den nya processen innebär att kokset ersätts med vätgas som ska framställas med fossilfria energislag.
SSAB släpper ut cirka tio procent av Sveriges totala koldioxidutsläpp så den nya tekniken skulle ha stor betydelse om Sverige ska klara av att nå sitt klimatmål om att bli helt koldioxidneutralt.