Den nuvarande isbrytarflottan är utsliten och pengar till en nya fartyg måste fram snabbt enligt Sjöfartsverket.
– De lever på lånad tid och det finns risk för haverier. Och för att hinna bygga nya fartyg måste finansieringen vara klar senast våren 2022, säger Jonas Franzén, kommunikationsstrateg på Sjöfartsverket.
Dryg miljard för nytt fartyg – lägre pris än väntat
Tillsammans med Finlands motsvarighet till Sjöfartsverket arbetar man med att ta fram ritningar på nya isbrytare. Nyligen kom en delrapport i projektet som visar att fartygen kan bli billigare – mindre än hälften av vad som tidigare beräknats.
– Priset för fartygen skulle kunna hamna så lågt som 1.4 miljarder kronor styck. Och fördelen med dessa är bland annat att konstruktionen gör att man kan ha olika bredd på de isrännor man bryter, från dagens 24 meter till 32, berättar Jonas Franzén.
Regeringen har lagt förslag – inväntar riksdagen
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har inte kunnat ställa upp på en intervju med kort varsel. Istället skickar infrastrukturdepartementet ett skriftligt svar via e-post:
”Regeringen har nu lagt fram infrastrukturpropositionen, som anger den ekonomiska ramen och inriktningen för infrastruktursatsningarna. Efter att riksdagen har beslutat om de ekonomiska ramarna fortsätter arbetet med den så kallade åtgärdsplaneringen. Den innebär att de åtgärder som bör prioriteras in i den nationella planen identifieras. Beslut om en ny nationell plan planeras till 2022.”
Statens isbrytare:
- Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.
- Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar, dirigerar, leder och bogserar fartyg som har problem med att komma fram.
- Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett mycket nära samarbete angående isbrytningen, vilket kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.
Källa: Sjöfartsverket