På 80-talet köpte Försvarsmakten in fordon, så kallade Dallasbilar. De skulle användas i det som då hette rörlig klargöring, alltså att i stället för att låta flygplanen taxa till de platser där klargöringsfordonen fanns körde den rörliga klargöringsresursen till den plats där flygplanen parkerat.
”Ålderdomliga när det gäller trafiksäkerhet”
Många av Dallasbilarna har skrotats, men några kvarvarande fordon används inom flygfottiljerna, inte i trafiken ute på vägarna.
Nu har Försvarsmakten beslutat att införa en modifierad form av rörlig klargöring, kallad spridd klargöring. Nu ska de gamla Dallasbilarna börja användas igen – det enligt en begäran om förbud, som fem skyddsombud inom Försvarsmakten skrivit.
– De här bilarna är ålderdomliga när det gäller trafiksäkerhet. Det finns inga krockskydd, inga airbags, däcken är jättedåliga och odubbade, säger Peter Frankkila, huvudskyddsombud vid F 21.
”Stinker av avgaser”
Enligt Peter Frankkila är de också miljöbovar eftersom de slukar mycket bränsle.
– Det är bara att ställa sig bakom dem så känner man hur det stinker av avgaser, säger han.
De fem skyddsombuden har inte fått något som helst svar från Försvarsmakten angående sin begäran. Därför har de nu skickat den vidare till Arbetsmiljöverket.
– Nu är måttet rågat, vi får inga vettiga svar, därför väljer vi den här vägen, säger Peter Frankkila.
Överväger skyddsombudsstopp
I sin begäran till Försvarsmakten har skyddsombuden bland annat begärt att få svar på om det kommer införskaffas nya miljövänliga och trafiksäkra fordon och att man överväger skyddsombudsstopp för användning av fordonen.
Namnet då? Varför kallas de Dallasbilar?
– De tillverkades i USA och kom till Sverige när TV-serien Dallas var som störst. Alla inom Försvarsmakten vet vad man pratar om när man säger Dallasbilar, säger Peter Frankkila.