I en krissituation är det viktigt att telefonin fungerar. Men när det blev 40 grader kallt och strömmen försvann slogs även Telias mobilnät ut i Älvsbyn.
Inte bara delar utan hela kommunens telefoni.
– Den här händelsen visar på sårbarheter som finns i samhället, och först och främst på hur beroende vi är av en fungerande elförsörjning, säger Telias tekniska chef Staffan Åkesson.
Nu måste batteri bytas ut
Mobiltelefonin är helt beroende av elnätet för att fungera. Telebolagen är dock skyldiga att ha batterier i masterna så att de klarar en timmes elavbrott i tätort, och fyra timmar i glesbygd.
Inte ens det klarade Telias mast i Älvsbyn, vilket ledde till att kommunens hela telefoni slogs ut.
– Vi har bytt ut batteriet och undersöker vad det här berodde på, säger Staffan Åkesson, teknisk chef på Telia.
Gammalt dokument hade rätt nummer
Både kommun och länsstyrelse försökte i det akuta läget kontakta Telia och uppmärksamma bolaget på problemen , men utan att lyckas komma fram till rätt person.
Senare hittade länsstyrelsen det rätta telefonnumret i ett dokument från 2018.
– Man kan jämföra det med Vattenfall som går ut en gång i halvåret med en uppdaterad lista med telefonnummer som kommunerna ska ringa, säger Anders Öhlund, beredskapsdirektör vid länsstyrelsen i Norrbotten.
Utredning ska förbättra samarbetet
Enligt Telias tekniske chef finns det dock etablerade kommunikationsvägar som länsstyrelsen borde ha använt sig av.
Här Telia förklara situationen i klippet ovan.