När det var 40 grader kallt brann det i ställverket i Älvsbyn och elen försvann.
Elavbrottet ledde i sin tur till att all Telias telefoni i kommunen gick ned och var borta i sex timmar.
– Hela kommunens telefoni bygger på Telia, säger Margareta Lundberg, risk och säkerhetssamordnare i Älvsbyn.
Kunde inte kommunicera internt
Trygghetslarmet slogs ut och kommunen kunde inte kommunicera internt, varken hemtjänsten eller kommunledningen.
– Jag hade inget direktnummer till någon på Telia som kan kontaktas vid en krissituation och jag fick inte tag på någon som kunde hjälpa oss via de vanliga numren.
Inte heller länsstyrelsens tjänsteman i beredskap kunde få kontakt med Telia på de nummer man kände till i det läget.
I klippet hör du säkerhetssamordnaren om krisläget.
I ett mejl till SVT bemöter Telia kritiken
Vårt nät är helt beroende av el, precis som alla operatörers. I händelse av avbrott går reservbatterier i våra mobilmaster i gång.
I Älvsbyn kan vi konstatera att samtliga cirka 25 mobilmaster utom en höll enligt krav. Den enda mast som gick ned tidigare inne i centrum täcktes till viss del upp av kringliggande master fram till strax efter sju på morgonen. Detta åtgärdades omgående med batteribyte.
Samtliga myndigheter har sedan tidigare fått korrekt information om kontaktvägar till Telia. Dessa uppdateras om information eller nummer blir inaktuella, annars gäller senast mottagna dokument från oss.
Trygghetslarm är kommunens, och inte Telias, ansvar och vi har inte någon information om eventuella brukare.