Margareta Lundberg, risk och säkerhetssamordnare i Älvsbyn.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör säkerhetssamordnaren om krisläget när telefonin slogs ut – mitt under strömavbrottet i 40 minusgrader. Foto: SVT

Telefonin i Älvsbyn slogs ut i extremkylan – Telia kritiseras

Uppdaterad
Publicerad

Extremkyla och strömavbrott – och ovan på det försvann all telefoni i Älvsbyn när Telias mobilmast slutade fungera. Och ingen fick tag på Telia.

– Det här är allvarligt, säger säkerhetssamordnaren Margareta Lundberg.

När det var 40 grader kallt brann det i ställverket i Älvsbyn och elen försvann.

Elavbrottet ledde i sin tur till att all Telias telefoni i kommunen gick ned och var borta i sex timmar.

– Hela kommunens telefoni bygger på Telia, säger Margareta Lundberg, risk och säkerhetssamordnare i Älvsbyn.

Kunde inte kommunicera internt

Trygghetslarmet slogs ut och kommunen kunde inte kommunicera internt, varken hemtjänsten eller kommunledningen.

– Jag hade inget direktnummer till någon på Telia som kan kontaktas vid en krissituation och jag fick inte tag på någon som kunde hjälpa oss via de vanliga numren.

Inte heller länsstyrelsens tjänsteman i beredskap kunde få kontakt med Telia på de nummer man kände till i det läget.

I klippet hör du säkerhetssamordnaren om krisläget.

I ett mejl till SVT bemöter Telia kritiken

Vårt nät är helt beroende av el, precis som alla operatörers. I händelse av avbrott går reservbatterier i våra mobilmaster i gång.

I Älvsbyn kan vi konstatera att samtliga cirka 25 mobilmaster utom en höll enligt krav. Den enda mast som gick ned tidigare inne i centrum täcktes till viss del upp av kringliggande master fram till strax efter sju på morgonen. Detta åtgärdades omgående med batteribyte.

Samtliga myndigheter har sedan tidigare fått korrekt information om kontaktvägar till Telia. Dessa uppdateras om information eller nummer blir inaktuella, annars gäller senast mottagna dokument från oss.

Trygghetslarm är kommunens, och inte Telias, ansvar och vi har inte någon information om eventuella brukare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.