– Det var i mellanrummen, på väg ut från lektion och in från rasten, som det hände grejer, säger rektor Helena Öman.
Så hon samlade personalen. De införde bland annat motorisk träning, rörelseaktiviteter och mindfulness. Först för personal och sedan också för elever.
En rastaktivist
– Töreskolan ska bli Sveriges bästa skola, sade vi, och barnen ska vara delaktiga och få en fördjupad förståelse för vad vi gör och varför, säger Helena Öman.
Hon anställde en specialpedagog som fungerar som rastaktivist och snart började man hälsa på varandra i korridorerna.
Hälsans ”Big five”
Skolan arbetar enligt vad de kallar hälsans ”Big five” (”fem stora”):
- Rörelse
- Återhämtning
- Kost
- Kärlek
- Lyckas
– Det är våra fem ledord, säger Oliver Åström, specialpedagog. Vi har sett i hela Sverige att man fokuserar jättemycket på fysisk aktivitet och det vill vi främja också, men samtidigt så får vi inte glömma alla de här andra delarna som faktiskt får ett barn att lyckas och må bra. Det är inte bara fysisk aktivitet.
Viktigt ha alla med
– All personal var enade och satte sig ner och började jobba åt samma håll, övergripande över hela skolan. Då såg vi ganska snabbt att det gav effekt. Bara på någon månad så hade vi uppnått förändringar som man inte ens tror kan vara möjliga på flera år, säger Oliver Åström.
Meritvärdet för elever på höstterminen i årskurs 6 har stigit mycket på bara ett år.
– Det som är mest spännande är att med det nya arbetssättet har framför allt pojkarna dragit iväg så det har gett ett resultat över förväntan, säger Helena Öman.
Skolverket har totalt bidragit med 1 229 000 kronor till hälsofrämjande insatser under två år på Töreskolan.