För Sverige är det ett efterlängtat beslut.
– Det här är en viktig länk både för godset och medborgarna, säger Helena Ericsson, regiondirektör på Trafikverket Nord.
Hon tror att tågtrafiken mellan norra Finland och norra Sverige är en viktig pusselbit när det gäller arbetskraftrekrytering och turism i de båda länderna.
Vinst för miljö och system
– Den främsta vinsten med elektrifiering är för klimatet, alltså att vi kan reducera koldioxidutsläppen. Elektrifieringen möjliggör också att att mycket kan automatiseras vilket gör hela systemet säkrare, säger regiondirektören Helena Ericsson på Trafikverket.
Tågförbindelsen ses som en regionförstoring och viktig för planerade industrisatsningar i norra Sverige och Finland.
Utöver de stora norrbottniska industrisatsningarna planeras det ett nytt stort pappersmassabruk i Kemi i Finland. Den industrin kommer att vara ett av de största av sitt slag i världen.
Haparanda blir en viktig knytpunkt
Kommunalrådet Sven Tornberg (C) påminner om att de två städerna i norra Finland, Rovaniemi och Uleåborg, har större befolkning än hela Norrbotten. Där blir Haparanda en betydelsefull knytpunkt mellan norra Sverige och Finland.
– Om Uleåborg skulle ligga i Sverige så skulle det vara Sveriges fjärde största stad så nog är det betydelsefullt att få igång ordentliga tågförbindelser med tanke på alla industrisatsningar på flera hundra miljarder, säger Sven Tornberg.
Hör Sven Tornberg och Trafikverket berätta mer om vad tågtrafiken skulle betyda för Norrbotten i videon ovan.