Haparandas kommunalråd Sven Tornberg (C) på stationen i Haparanda där man måste byta lok från svenskt tåg till finskt tåg. Foto: Kirsi Vanttaja/SVT

Olika spårbredd kräver tågbyte i Haparanda

Uppdaterad
Publicerad

Om ett par år kan persontågtrafiken åter rulla mellan Sverige och Finland. Men ländernas olika spårvidd kräver ett byte av tåg på Haparanda järnvägsstation.

Finlands järnvägsspår har den östeuropeiska spårvidden till skillnad från Sverige, och därför måste allt som transporteras via järnväg lastas om i Haparanda.

Sverige har elektrifierat fram till Haparanda

Hela kuststräckan från Boden till Haparanda är elektrifierad. Men det återstår cirka en kilometers sträcka fram till den finska gränsen, och på den finska sidan tänker man nu elektrifiera den saknade sträckan på 20 kilometer mellan Laurila och Haparanda.

Loken dras med diesel

På grund av avsaknaden av elektrifiering måste man idag dra tågvagnarna med diesellok mellan Haparanda och Laurila. Efter uppgraderingen slipper man byta lok.

Men fortfarande måste man lasta om såväl varor som människor även i framtiden, på grund av de olika spårmåtten i grannländerna.

I klippet ovan visar Haparandas kommunalråd upp hur man byter tåg från det svenska till det finska!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.