På torsdagen skickade personalen vid Gällivare sjukhus akutmottagning ett öppet brev till allmänheten och media. Personalen beskriver en situation med 316 tomma skift och att man räknar med uppemot ett dygns väntetid i värsta fall.
Jonas Thörnqvist, divisionschef för länssjukvård 1 och ansvarig för den akuta verksamheten, delar personalens bild.
– Läget är ytterst besvärligt. Men vi är i kölvattnet av pandemin, som har gjort att en del har lämnat yrket eller gått till hyrbolagen. Det finns inga reserver att ta någonstans och vi hör samma sak från kollegor i andra regioner, säger han.
”Skrapar på botten av verktygslådan”
För att försöka lösa bemanningen har regionen bland annat vänt sig till länets pensionärer, vilket återigen kan bli aktuellt, samt kontaktat hyrbolag, olika kommuner och höjt sommarförmånsersättningen.
Men har man ändå gjort tillräckligt när läget ser ut så här?
– Vi skrapar på botten av verktygslådan. Det är ingen hemlighet, men vi tycker faktiskt att vi har gjort vad vi kan.
Ett dygns väntetid kan bli verklighet
Thörnqvist säger även att de har frågat sin egen personal om de behöver vara tillfälligt föräldralediga. Något de har fått kritik för.
Är inte det att lägga ansvaret på personalen, att be dem ge upp semester och föräldralediga dagar för att det ska gå runt?
– Det är ett faktum bara. Vi måste alla hjälpas åt, det är inget man kan linda in. Det handlar inte om att skuldbelägga utan vi måste jobba ihop som ett team, säger Jonas Thörnqvist, divisionschef för länssjukvård 1 och ansvarig för den akuta verksamheten.
Är bemanningssituationen allvarligare i år jämfört med tidigare år?
– Det är mycket svårare i år. Jag har jobbat i drygt 25 år och man har ofta sagt ”det här blir den svåraste sommaren”. Men det vi står inför nu har vi aldrig mött tidigare, säger Jonas Thörnqvist, divisionschef för länssjukvård 1 och ansvarig för den akuta verksamheten.