-Läkarna kunde konstatera att han omkommit ganska omgående, säger Mikael Norén, länsvakthavande befäl vid Norrbottenspolisen.
Olyckan har anmälts som brott mot arbetsmiljölagen och vållande till annans död.
-Den tekniska undersökningen av olycksplatsen har kommit i gång, säger Norén.
Loket vägde 300 ton
Det var vid 22.30 igår kväll som dödsolyckan inträffade. Ett lok som väger 300 ton kolliderade då med en mindre gaffeltruck och i gaffeltrucken satt den nu omkomne mannen. Trucken demolerades till oigenkännlighet.
Frågan som alla nu ställer sig är hur olyckan kunde ske. Den omkomne mannen var anställd hos en av de underentreprenörer som reparerar masugnen sen i våras.
Spårvakt
Järnvägsövergången där olyckan skedde saknar signal och bommar eftersom den sällan används. Men under reparationerna behöver entreprenörerna passera just här för att hämta byggmaterial. Eftersom sikten är så skymd på platsen har man beslutat att att en så kallad spårvakt alltid måste kallas in när en truck ska passera spåret.
Frågan är om det fanns någon spårvakt på plats när olyckan inträffade.
– Om en spårvakt fanns på plats vid just det här tillfället kan jag inte svara på just nu. Det ska vi utreda nu, säger platschef Nils Edberg.
Murare från Slovakien
Den omkomne mannen var en murare från Slovakien och han var anställd av just det slovakiska företag som var inblandat vid dödsolyckan 2003 när en murare föll ned i en ugn. Sen 2011 har sedan ytterligare två dödsolyckor skett på SSAB där underentreprenörer drabbats.