Urspårningen vid Vassjaure nära Riksgränsen blev mer omfattande och förödande än vad man ens kunde gissa när händelsen inträffade den 17 december i fjol.
Det visade sig vara 15 kilometer bana som var uppriven och 25 000 sliprar som måste bytas ut. Till det ska läggas rekordkyla och fjällstormar som ställde till stora problem i återställningsarbetet.
Dagliga miljonförluster
Nu är lättnaden desto större när det första ordinarie tåget tuffat från gruvan i Kiruna med sikte på malmhamnen i Narvik.
– Det här är en glädjens dag, säger Caroline Wiss, vd för LKAB Malmtrafik AB.
LKAB har uppskattat att varje dag som malmtågen inte går kostar företaget omkring 100 miljoner kronor om dagen i uteblivna intäkter.
Stoppet blev 65 dagar, vilket skulle innebära ett bortfall på 6,5 miljarder kronor, en summa som kommer att kunna avläsas i nästa bokslut.
Malmen ligger på hög
Under stoppet har produktionen i gruvan fortsatt och malmen lagts på hög. En hel del logistikpersonal har dock fått andra uppgifter i väntan på att trafiken ska komma igång.
– Vi har kunnat repa lok och vagnar och putsat på anläggningen. De sista veckorna har vi stått i startgroparna och varit redo, säger Linda Bjurholt, logistikchef vid LKAB.
Samtidigt vill Trafikverket ännu inte släppa på persontrafik på sträckan.
I klippet är vi med när första malmtåget går och hör bolagets chefer.