Larmoperatören Tunstall bytte plattform för att ta emot trygghetslarm den 7 oktober 2020 och det ledde till stora problem i form av förseningar.
I Luleå larmade en person åtta gånger utan att få kontakt med kommunen och när nattpatrullen kom till bostaden fem timmar efter första larmet hade hen avlidit och hennes familj har polisanmält händelsen.
”Ett rimligt anspråk”
Och Luleå kommun har nu bytt larmoperatör till SOS-Alarm och riktar även krav på 2,25 miljoner kronor i ersättning och vite av den förre leverantören, Tunstall.
– Vi tycker att det är ett rimligt anspråk, för det är de här kostnaderna vi har haft. Hälften av summan rör kostnader för extrapersonal som vi var tvungna att ta in för att garantera tryggheten för de som har trygghetslarm och deras familjer, säger avdelningschefen Ida Johansson.
Hon är fortfarande djupt upprörd över larmkaosets konsekvenser bland de 1 600 personer i Luleå som har trygghetslarm.
”Det är fruktansvärt”
– Det är fruktansvärt det som hänt i höstas med hela larmkedjan i Luleå kommun. Nu vill vi få ett bra avslut med Tunstall. De har tio dagar på sig att höra av sig och efter det kommer vi att skicka en faktura med 30 dagars betalningstid, säger Ida Johansson.
SVT har sökt de ansvariga vid Tunstall, utan att lyckas nå dem, men så här sade vd Johan Lenander i en intervju i mitten av oktober om kommunernas ersättningskrav:
”Det är ytterst tråkigt att det här har inträffat och vi kommer att gå igenom respektive fall med våra kommuner och kunder och titta på våra avtal i en gemensam dialog. Så jag kan inte kommentera något utöver det.”