Det 7 oktober genomförde Tunstall ett byte av plattform för att ta emot trygghetslarm och i och med det uppstod allvarliga fel och långa förseningar
En person försökte larma åtta gånger, utan resultat, och när personal kom till bostaden fem timmar senare hade hen avlidit.
Bytte leverantör
Luleå kommun valde därför att byta leverantör, från Tunstall till SOS Alarm och avdelningschefen Ida Johansson förklarade i slutet av november varför:
– Det är fruktansvärt det som har hänt och vi behöver en leverantör som fungerar. De 1 600 personer i Luleå som har trygghetslarm och deras anhöriga ska inte behöva gå och vara oroliga för att det inte ska fungera.
2,25 miljoner i skadestånd
Och nu har Luleå kommun skickat över sina skadeståndskrav till larmoperatören.
Kommunen kräver drygt 2,25 miljoner kronor i ersättning, vite och prisavdrag och det handlar bland annat om avtalsbrott.
”Luleå kommun emotser ett svar från Tunstall. Erhålls inget svar inom tio dagar från att detta meddelande skickades från Luleå kommun kommer en faktura motsvarande ovanstående belopp skickas med 30 dagars betalningstid.” skriver Luleå kommun.