Trygghetslarmen från företaget Tunstall har drabbats av en rad problem över hela landet under hösten. I Luleå hittades en äldre kvinna avliden efter att förgäves ha larmat flera gånger.
SVT har begärt ut felrapporter kring trygghetslarmen i en rad svenska kommuner, och granskningen visar att Tunstall även tidigare haft stora problem.
Låg avliden i tre månader
I Trollhättan har Tunstall åtagit sig att kontakta alla som inte använt sitt larm på 30 dagar, för att försäkra sig om att allt är som det ska. Men enligt en felrapport från socialkontoret missades detta i fjol ”på ett stort antal brukare under 1 års tid”.
En konsekvens blev att en brukare ”låg avliden i sin bostad i 3 månader”.
– Det är oerhört tragiskt, vi blev förskräckta, säger enhetschefen Maria Berntsson.
– Först och främst är det ju jätteledsamt och olyckligt att den här personen hittas avliden efter tre månader, säger Tunstalls vd Johan Lenander.
Tunstall tillbakavisar inte kommunens beskrivning av händelseförloppet , men uppger att man har en ”dialog” med kommunen om vad som hänt.
Detta tillbakavisas dock av kommunen.
- Den dialogen kan jag inte hitta att vi har om detta händelseförloppet. Vi har en dialog utifrån att de har bytt sin kundportal, men inte utifrån detta.
Larmföretaget: Annat läge nu
Tunstall uppger att både problemen med kontrollsamtalen och höstens förseningar i dag är åtgärdade och intygar att allt nu fungerar som det ska.
– Det är jätteolyckligt det som skett. Vi arbetar stenhårt med hög bemanning för att säkerställa hela larmkedjan, att det är en trygg och bra tjänst för våra äldre och kroniskt sjuka, säger Johan Lenander, vd för Tunstall.