Frösundas kommunikationschef Torbjörn Carlbom svarar nu på SVT:s frågor om avlidne Ingvar Lomhed i Övertorneå. Foto: Erica Larsson, SVT/Privat

Nu svarar Frösunda på SVT:s frågor om avlidne Ingvar i Övertorneå

Uppdaterad
Publicerad

Sedan SVT började granska ”Fallet Ingvar” har assistansbolaget Frösunda fått chansen att bemöta kritiken från Ingvars anhöriga. Till en början avböjde bolaget det – men nu bryter man tystnaden.

Frösunda har bett om att få frågorna skickade via mejl och följdfrågor på svaren har inte kunnat ställas.

Varför åtog ni er ett uppdrag som ni uppenbart inte klarade av? 

Fallet Ingvar i Övertorneå

– Det var inte vår uppfattning att vi inte uppfyllde uppdraget. Under tiden aktuell individ levde utförde vi de insatser som vi överenskommit om med honom, skriver Frösundas kommunikationschef Torbjörn Carlbom.

”Gjorde fel som inte följde upp kontakterna”

Samtidigt erkänner assistansbolaget att de gjorde fel de tio dagarna Ingvar blev lämnad ensam. 

– Vi gjorde fel som inte följde upp kontakterna med kunden under tiden då ordinarie assistent var sjuk och anmäler det därför till IVO som ett allvarligt missförhållande. Vi beklagar naturligtvis det inträffade.

Kommunikationschefen säger också att det hela handlar om ett extremt undantag.  

– Vi har aldrig tidigare varit med om ett liknande fall som det i Övertorneå. Dödsfall av den typen är synnerligen ovanliga bland de nästan 20 000 individer som har beviljats personlig assistans i Sverige, skriver Carlbom.

Beklagar att man inte kontaktade kommunen

Varför kontaktade ni inte kommunen? 

– Att vi inte kontaktade kommunen under dagarna av sjukskrivning är beklagligt. Det baserade sig på erfarenhet om kundens ovilja att ha en dialog med kommunen, vilket var för lättvindigt från vår sida. 

Och precis som i sin egen utredning, antyder bolaget att kommunen borde känt till att Ingvar inte fick så många assistanstimmar som han hade rätt till. Något Övertorneå kommun menar är en bortförklaring från Frösundas sida. Men det håller inte bolaget med om. 

– Kommunen har via fakturorna noterat att begränsad tid utförts men de har inte, som ytterst ansvariga, följt upp med kund varför bara viss tid utförts, skriver Carlbom.

Om de anhöriga: ”Kan inte juridiska reglerna”

När SVT vid ett tillfälle blir uppringd av kommunikationschefen frågar vi varför bolaget inte en enda gång hört av sig till de anhöriga för att beklaga sorgen. 

– Det hade man kanske kunnat göra men jag kan faktiskt inte de juridiska reglerna kring just det. 

De anhöriga undrar om någon kommer ställas till svars för det här? 

– Det är en intern fråga, skriver Frösundas kommunikationschef Torbjörn Carlbom. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fallet Ingvar i Övertorneå

Mer i ämnet