I Svenska Taxiförbundets rapport ”Svarttaxins framfart på Facebook” framgår att svarttaxi använder sociala medier som marknadskanal. Efter att rapporten släppts har verksamheten i Luleå ökat med 52 procent mellan september 2017 och januari i år.
Kraftig ökning
Svarttaxiverksamheten betalar inga skatter på sina intäkter, det finns inga försäkringar och de som åker svarttaxi tar stora risker eftersom passageraren helt enkelt inte har någon kunskap om vem som sitter bakom ratten.
– Det här är otroligt allvarligt för den seriösa taxinäringen. Men också för oss alla eftersom den samhällsservice som taxi utför kommer att få det svårare framöver och du och jag får det svårare att få tag på en taxi, säger Svenska taxiförbundets nytillträdde ordförande Chris Heister.
Lösning
Chris Heister menar att det krävs samverkan mellan polisen, skattemyndigeten och kronofogden för att kunna störa ut problemet med svarttaxi. Hon tror också att kommunerna skulle kunna bidra till att lösa problemet genom begränsningar i trafiken.
– Jag tror att man exempelvis skulle kunna stänga av vissa gator nattetid för privatbilism och på det sättet ge utrymme för taxi och kollektivtrafik att lättare komma fram. Det tror jag också skulle göra det svårare för svarttaxi att växa, säger hon.