Ända sedan Haparandabanan invigdes 2013 har godståg rullat på sträckan och förhoppningen har varit att även få igång persontågtrafik mellan Luleå-Boden-Kalix-Haparanda och i förlängningen ända till Uleåborg och Rovaniemi.
Start 2020
Under tisdagen beslutade Regionala kollektivtrafikmyndigheten (RKM), som består av Region Norrbotten och Norrbottens 14 kommuner, om allmän trafikplikt på sträckan med trafikstart i december 2020.
– All kollektivtrafik som är offentligt finansierad måste föregås av trafikplikt. Det innebär att man siktar på att starta upp trafik på sträckan från december 2020, säger Kenneth Johansson, vid Regionala kollektivtrafikmyndigheten.
Vad innebär dagens beslut?
– Som ett exempel har Kalix kommun och Trafikverket sökt pengar för ett nytt resecentrum eftersom det inte finns någon perrong i Kalix. Dagens beslut är till för att ge klartecken till byggstart för den typen av verksamhet.
Finansiering inte klar
Persontågtrafiken väntas kosta 20.6 miljoner kronor årligen och de berörda kommunerna och Region Norrbotten har redan budgeterat för sina andelar. Men det återstår drygt 10 miljoner kronor från staten.
– Vi jobbar vidare med den frågan, men vi ser en positiv anda från regeringen, säger Kenneth Johansson.