• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Peter Frondelius, ordförande för Norrlands Motorhistoriker.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör vad motorhobbyn betyder för medlemmarna i Norrlands motorhistoriker. Foto: Viktor Lundmark/SVT

EU-förslag skapar oro bland motorentusiaster över hela landet

Publicerad

Ett förslag till en ny EU-förordning gällande hanteringen av uttjänade fordon skapar oro bland motorentusiaster över hela landet.

– Det känns som att de inte förstår vad det här handlar om, säger Peter Frondelius, ordförande för Norrlands Motorhistoriker.

Varje år klassas sex miljoner fordon i EU som avfall. Men enligt EU tas en stor del av dessa fordon inte om hand och skapar miljöproblem. Medlemsländerna går också miste om miljoner ton material som hade kunnat återanvändas.

Hårdare regelverk

För att komma till rätta med problemet finns nu ett förslag på en ny förordning som ska ersätta nuvarande direktiv.

Det här har skapat oro bland motorentusiaster runt om i Sverige eftersom regelverket kring vilka fordon som ska klassas som avfall och regler kring export ser ut att bli hårdare.

Tvingande

En förordning är till skillnad från dagens direktiv tvingande och något medlemsländerna ska tillämpa i sin helhet.

Norrlands Motorhistoriker har omkring 800 medlemmar. När SVT besöker norrbottenssektionen i Gammelstad i Luleå har föreningen nyligen blivit informerade av Motorhistoriska riksförbundet om förordningen.

I klippet hör du mer om vad motorhobbyn betyder för medlemmarna i Norrlands motorhistoriker.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.