Den nya tullagen är en förändring i EU-lagstiftningen och innebär att varje vara i lasten måste beskrivas digitalt med en egen kod. På statliga Posten Bring i Narvik menar man att de nya reglerna är omöjliga att följa.
– Det är inte realistiskt. Det kommer bli dyrt och det finns inte tid. Sen kommer det bli förödande konsekvenser för klimatet, säger Karl Henrik Karlsen och fortsätter:
– Varje vecka kommer vi behöva köra närmare 4 000 lastbilar längst E6 genom Norge. Det betyder ökade klimatutsläpp på 10 000 ton koldioxid om året.
Lastbilar rullar genom nationalpark
På Norska Logistik och Transport, NHO, hoppas man på en lösning.
– Vi har skrivit till den svenska regeringen och hoppas att vi kan komma överens om ett nytt avtal mellan Norge och Sverige i den här frågan, säger Ari Kjenli, administrativ redaktör NHO.
På svenska tullverket försöker man nu se om man kan hitta en lösning.
– Det kan bli svårt att ändra avtalet eftersom det är ett EU-direktiv och går utanför Sveriges gränser. Vi jobbar med frågan och ser om vi kan teckna ett speciellt avtal med Norge, säger Henrik Sjökvist, sakkunnig på Svenska Tullverket.
Men på Posten Bring i Nordnorge växer oron för framtiden.
– Priserna på varorna kommer att öka samtidigt som vi får ett miljöproblem med alla avgaser från lastbilarna som ska köra rakt igenom Saltfjällets nationalpark. Klart jag känner en oro, säger Karl Henrik Karlsen.