En person, Karl Henrik Karlsen, distriktschef Posten Bring i Narvik, står   i en gul väst står framför en lagerlokal med hyllor och vagnar fyllda av paket i bakgrunden. Lokalen har hög takhöjd och flera ljuskällor. I lokalen jobbar man med  logistik och distribution.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet hör du varför ordet ”katastrof” används om de nya tullreglerna. Karl Henrik Karlsen, är distriktschef Posten Bring i Narvik. Foto: Elin Lindkvist/SVT

EU:s tullregler hotar Nordnorges transporter genom Sverige: ”Katastrof”

Publicerad

I Nordnorge är man beroende av att köra godstransporter genom Sverige. Men när en ny tullag träder i kraft vid årsskiftet kommer det att bli svårt och dyrt.

– Det kommer bli katastrof för oss i Nordnorge, säger Karl Henrik Karlsen, distriktschef Posten Bring i Narvik.

Den nya tullagen är en förändring i EU-lagstiftningen och innebär att varje vara i lasten måste beskrivas digitalt med en egen kod. På statliga Posten Bring i Narvik menar man att de nya reglerna är omöjliga att följa.

– Det är inte realistiskt. Det kommer bli dyrt och det finns inte tid. Sen kommer det bli förödande konsekvenser för klimatet, säger Karl Henrik Karlsen och fortsätter:

EU-direktiv

– Varje vecka kommer vi behöva köra närmare 4 000 lastbilar längst E6 genom Norge. Det betyder ökade klimatutsläpp på 10 000 ton koldioxid om året.

Lastbilar rullar genom nationalpark

På Norska Logistik och Transport, NHO, hoppas man på en lösning.

– Vi har skrivit till den svenska regeringen och hoppas att vi kan komma överens om ett nytt avtal mellan Norge och Sverige i den här frågan, säger Ari Kjenli, administrativ redaktör NHO.

På svenska tullverket försöker man nu se om man kan hitta en lösning.

– Det kan bli svårt att ändra avtalet eftersom det är ett EU-direktiv och går utanför Sveriges gränser. Vi jobbar med frågan och ser om vi kan teckna ett speciellt avtal med Norge, säger Henrik Sjökvist, sakkunnig på Svenska Tullverket.

Men på Posten Bring i Nordnorge växer oron för framtiden.

– Priserna på varorna kommer att öka samtidigt som vi får ett miljöproblem med alla avgaser från lastbilarna som ska köra rakt igenom Saltfjällets nationalpark. Klart jag känner en oro, säger Karl Henrik Karlsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

EU-direktiv

Mer i ämnet