– Ja, en brand med snabbt förlopp eller en explosionsartad brand kan ha gjort att det inte fanns tid ens att meddela flygledningen mer utförligt än nödanropet, säger han.
Ismo Aaltonen anser att det finns vissa saker som helt kan uteslutas som orsak till dödsolyckan.
– Skulle motorerna slockna händer inget som liknar det här. Och isbildning brukar inte ske på hög höjd. Det sker på lägre höjd, säger han.
Planet kan glida långt
Skulle datafel eller liknanden kunna vara en anledning till att planet störtade?
– Alla flygplan har ett reservsystem så att ett plan av passagerartyp håller sig uppe även om el eller datafel skulle uppstå. På exempelvis en höjd av tio kilometer kan ett plan som det var frågan om glida i upp till 150 kilometer om motorerna slocknar, säger Ismo Aaltonen.
Hans förhoppning är att de svarta lådorna ska kunna ge klarhet i vad som egentligen har hänt.
– Man kan bara hoppas att de svarta lådorna, även i skadat skick, kan ge information som kan hjälpa att kartlägga händelseförloppet.