Nu kritiseras företagen som inte ger pengarna tillbaka. De som vill avboka sina resor till fjällen får endast tillbaka tio procent av hela summan.
När SVT Nyheter Norrbotten kontaktar Renée Rosell på Konstumentrådgivningen i Luleå berättar hon att de blivit nedringda av upprörda konsumenter som inte får tillbaka sina pengar när de vill avboka sina resor till fjällen under påsken.
”Speciell situation”
Vad har man egentligen för rättigheter?
– Det här är en jättespeciell situation. Om det gäller en vanlig avbokning är det även det vanliga avbokningsreglerna som gäller. Men eftersom att Folkhälsomyndigheten avråder människor från icke nödvändiga resor inom landet borde man få sina pengar tillbaka. Och om man är i riskgrupp ska man verkligen försöka få tillbaka sina pengar.
Hur går man som privatperson tillväga om man inte får tillbaka sina pengar?
– Eftersom att detta inte är rättsligt prövat ännu så ska man skicka sitt ärende vidare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, berättar hon.