Mikael Arthursson från Norrköping var påväg till sin kompis Marina Johansson i Luleå. Men vid 05.00 imorse stannade tåget utanför Boden på grund av ett lokfel.
– Man såg hela tiden på SJ:s hemsida hur de sköt fram ankomsttiden till Luleå.
Frost på rutorna
Ett flertal resenärer satt då fast på tåget i hela fem timmar. Utomhus var det -35 grader.
– Min kompis skickade bilder till mig som visar på att det är frost på insidan av rutorna, säger Marina Johansson.
–Vet någon hur kallt det är inne på tåget?
– Min kompis tror att det är runt minus 20 grader inne i tåget. Han säger att han fryser överallt och att han har nästan tappat känseln i fötterna. Han säger att det är som att sitta utomhus, så kallt är det. Det är konstigt att SJ inte har extra filtar eller täcken, säger Marina Johansson.
Duschsugen
Just nu håller tåget på att bogseras till Älvsbyn med ett nytt lok. Efter det åker de buss till Luleå.
– Han tycker att det ska bli oerhört skönt att komma fram. Han längtar efter att få ställa sig i en varm dusch!
Marina Johansson är kritisk till hur SJ har skött situationen och säger att det inte har funnits någon information till resenärena.
– Informationen har varit knapphändig. Min kompis har bett mig sitta uppdaterad vid SJ:s sida. Det enda de har fått veta är att det fanns en lok skada, thats it. Min kompis säger att de aldrig sa om de ska bogseras, eller om de ska reparera och sen har det bara gått flera timmar, säger Marina Johansson.
– Det är lite svårt för mig att bemöta kritiken då jag inte vet exakt hur mycket information resenärerna har fått. Vi är jätteangelägna att alla resenärer ska komma fram till sin destination. Det är också väldigt svårt i såna här fall att uppfatta hur lång tid det kommer ta att avlösa ett tåg, säger presskommunikatören Alejandro Soler.