Bil på en snöig uppfart och Birgitta och Anders Larsson.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så förändrades Luleåfamiljens liv utan bil – Birgitta och Anders Larsson berättar om packcykel och busslogistik. Foto: Erica Olofsson/SVT

Fembarnsfamilj i Luleå testade bilfritt – sedan kom verkligheten: ”Nu kör vi två”

Uppdaterad
Publicerad

Personbilstrafiken står för störst mängd utsläpp på svenska vägar och i drygt hälften av Sveriges kommuner har andelen hushåll med två bilar ökat istället för att minska. Familjen Larsson i Luleå försökte leva bilfritt – men det blev ohållbart.

Sverige behöver minska utsläppen från transporter kraftigt för att nå klimatmål för 2030. Inrikestransporter står för ungefär en tredjedel av landets totala klimatutsläpp. Enligt Naturvårdsverket kommer 90 procent av utsläppen inom den kategorin från vägtrafiken, och personbilen är den utsläppskälla i gruppen som är störst.

Familjen Larsson bor en mil utanför Luleå och när de hörde att kommunen lånade ut en elpackcykel och gav gratis busskort till familjer som ville testa leva bilfritt i tre månader antog de utmaningen.

– Jag hade inte åkt buss sedan gymnasiet. Men vi gick verkligen all in och ställde av bilarna och tog bort försäkringarna, säger pappa Anders Larsson.

Svårt att storhandla

Men när testperioden var över återgick fembarnsfamiljen till två bilar igen.

– Verkligheten kom ikapp, särskilt vid storhandling till sju personer. Då måste en ta elpackcykeln och den andra ta bussen till affären. Nu kör vi två bilar, säger Anders Larsson.

Drygt 60 procent av Sveriges hushåll äger bil – en siffra som varit relativt oförändrad de senaste tio åren.

– Man klarar sig inte utan bil. Ska man åka och bada en söndag så måste man ta sista bussen på lördagskvällen och sedan åka tillbaka nästa morgon, säger bilägaren Magnus från Boden.

Skillnad mellan stad och landsbygd

Vart fjärde bilägande hushåll i Sverige har två eller fler bilar, och mellan 2012 och 2022 har den andelen ökat i drygt hälften av landets kommuner.

Mönstret syns i landsbygdskommuner, men också i pendlingskommuner och flera större städer.

– Ska man åka buss till sjukhuset i Gällivare eller Sunderbyn så behöver man ibland åka sex timmar innan läkarbesöket, och sedan vänta på bussen hem, skriver Nathalie från Jokkmokk som inte heller vill vara utan bil.

Fler tvåbilsägare i Sorsele

I Norrbottens län fanns vid slutet av 2023 drygt 143 000 registrerade bilar, drygt 7 000 fler än för tio år sedan.

– Det finns inte förutsättningar för att vara utan bil här. Det går visserligen bussar från oss men det blir för mycket logistik i en stor familj så vi kommer fortsätta köra bil länge, säger Anders Larsson.

Den största ökningen av andelen tvåbilsägande hushåll hittar man i Sorsele i Västerbotten. Där har andelen ökat med 5,6 procent.

Den största minskningen i landet finns i Knivsta där andelen hushåll med två bilar har minskat med 7,3 procentenheter.

Mobilitetsexperten Anders Roth fotograferad i trafiken med flera bilar i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör hur regeringen motverkar minskad bilkörning enligt experten Anders Roth. Foto: Alfred Larsson/SVT

Kommunerna där andelen tvåbilshushåll ökar mest

Förändringen avser 2012-2022 och ökningen redovisas i procentenheter.

  1. Sorsele 5,6%
  2. Kungsör 3,5%
  3. Malå 3,5%
  4. Bjurholm 3,4%
  5. Åsele 3,2%
  6. Nybro 3,1%
  7. Ragunda 3,1%
  8. Åstorp 3,1%
  9. Svalöv 2,9%
  10. Alvesta 2,9%

SÅ har vi fått fram siffrorna

SVT Nyheter har jämfört siffror över antalet hushåll med en bil och antalet hushåll med två bilar eller fler från 2012 till 2022. Siffror för 2023 eller 2024 finns ännu inte att tillgå.

Utslaget på hela riket minskar andelen hushåll med två eller fler bilar från 25,4 procent till 24,7 procent.

I 162 av landets 290 kommuner syns däremot en ökning av andelen hushåll med två bilar.

Källa: Trafikanalysmyndigheten Trafa, bearbetat av SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.